Een dealer die zegt "we kunnen niets meer doen" klinkt als één die probeert je af te schepen. Als je garantie hebt - dan moeten ze er desnoods een nieuwe koppeling en behuizing in zetten. Daar heb je immers garantie voor! Het simpelweg neerzetten als 'teveel vermogen' is onzin (daarbij gaat het mijn inziens om de koppel - niet de PK's). Mijn vorige M1800R (2006) had er 20.000 km op zitten zonder problemen (behalve dan de oliestang die niet vlot genoeg olie leverde - maar dat werd onder garantie netjes opgelost toen).
Je hebt 'em tweedehands gekocht. Voor al je weet heeft de vorige eigenaar dusdanig gereden dat de koppeling er aan ging (goed gas geven bij lage toeren en snelheden terwijl je te hoog in de versnelling zit - dan gaat alles klappen als een gek, met alle gevolgen van dien) - en dat is niet jou probleem, maar die van de garage. Zij geloofden dusdanig in de fiets dat ze een jaar garantie afgeven. Hadden ze zelf alles beter moeten nalopen.
Een model 2010 is van de generatie dat de problemen van koppelinghuizen, oliestangen etc er niet (in principe - zeg nooit, nooit) meer in mogen zitten en je er van uit mag gaan, dat wanneer er fatsoenlijk mee gereden is in het verleden, de motor op zijn minst nog een 17.000 mag rijden alvorens er wat aan de hand is.
Kortom - zij geven garantie en zeggen met de bestaande koppeling niets meer te kunnen doen. Simpel vervolg: dan maar volledig vervangen (tenzij er iets in de garantievoorwaarden staat opgenomen over koppelingen??) - jij als consument mag er van uit gaan dat ze een goed product verkopen - niet dat je na 4 maanden van alles en nog wat hoort rammelen uit je koppeling. En let wel: als de schade aan de koppeling van dusdanig aard is dat dit doorzet in andere onderdelen... laten we het daar maar niet over hebben. Ze moeten het probleem gewoon nu verhelpen en je een motorfiets meegeven die technisch gewoon in orde is.
Succes in ieder geval en hou ons op de hoogte!
