Intruder Owners Club Holland

voor Alle Intruder Vragen & Antwoorden - http://www.ioch.com
Het is nu vr 10 jul, 2020 01:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 okt, 2019 13:19 
Offline
IOCH lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jun, 2014 00:48
Berichten: 175
Woonplaats: Arnhem
Gezien de berichten op Facebook die nogal snel zijn wil ik het hier nog eens bij elkaar zetten.
In het buitenland heeft men al langer ervaring met E10
Dat euro 95 met 5 % ethanol (oude versie) al een paar % minder energie leverde als euro 98 (vaak geen ethanol) was al duidelijk.
Nu is het verschil euro 95 met !0 % ethanol veel groter geworden met euro 98 de vergelijking is dan ook tussen de E10 en euro 98.
Het is ook dat de meeste klachten en ervaringen komen uit de Oldtimer hoek en de buitenboordmotoren incidentele gebruikers.
Enige overeenkomst met de motor is duidelijk, vaak onregelmatig gebruik en langdurige stilstand o.a.winter.
Als vuistregel motoren voor 2000 en die met carburateur beter geen E10 tanken ook anderen die vaak stilstaan (voor de winter aftanken met euro 98)

Publicaties van ANWB en FEHAG

Wat zijn E5 en E10?
E10 is een mengsel van 90 procent fossiele brandstof en maximaal 10 procent bio-ethanol. Bio-ethanol is een alcohol dat gemaakt wordt door fermentatie uit suiker, maïs of tarwe. Ethanol is agressiever dan benzine voor zowel metalen als kunststoffen en kan daardoor motoronderdelen zoals pakkingen en afdichtingen aantasten. E10 geeft voor de meeste (90%) gewone benzine auto’s echter geen problemen.
Voor ongeveer tien procent van de auto's op benzine geldt dat ze niet geschikt zijn voor de brandstof E10. Voor deze auto’s en ook motoren die niet geschikt zijn voor E10, adviseert de ANWB normale Euro 95 E5 te tanken. Als die niet aan de pomp te krijgen is zal SuperPlus 98 of een premium brandstof gekozen moeten worden. Let daarbij op het octaangetal. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal van de benzine en wordt altijd vermeld, ook bij E10 en E5.

Waarom E5 en E10?
Bijmenging met bio-ethanol betekent dat onze voertuigbrandstof voor een deel uit zogenaamde ‘hernieuwbare’ energie bestaat. Hernieuwbare energie is het antwoord op de eindige voorraad fossiele brandstoffen. Verder is bio-ethanol een wapen in de strijd tegen klimaatverandering. Met bio-ethanol kan de CO2-uitstoot van het wegverkeer worden verlaagd.
https://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10

Benzine E10 en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen
Benzine E10 bevat 10 volume % ethanol en vervangt in de toekomst de benzine. Loodvrij 95 met maximaal 5% ethanol, die nu is gespecificeerd in normblad EN 228. De introductiedatum verschilt per land. Mogelijke problemen, die kunnen optreden met de brandstof E10, liggen op het gebied van:
Opslag in voertuigtank en reserve brandstof reservoir
Toegepaste materialen in het systeem
Interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10
Interne vervuiling van het systeem in tweede termijn
Toegepaste materialen in het systeem
Het brandstofsysteem is opgebouwd uit veel materialen. Niet alle materialen zijn E10 bestendig.
Rubber wordt toegepast voor slangen, afdichtingen, diafragma in de brandstofpomp, membraan in acceleratiepomp van de carburateur:
Niet bestendig: Natuurrubber NR, butylrubber IIR.
Bestendig: Nitrile rubber NBR, Viton.
Remedie: waar mogelijk NBR en Viton toepassen.
Aluminium: een coating is wenselijk
Zink: gevoelig voor corrosie. Denk aan onder gemonteerde vlotterkamer
Kurk van vlotters van oude carburateurs is niet bestendig
Vlotter van benzinemeter niet altijd bestendig
Interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10
Bij veelvuldig gebruik van E10 zal onder invloed van de ethanol bestaande aanslag in tank en leidingen losraken en zich ophopen in filter en/of carburateur. De locatie van het brandstoffilter is per type voertuig verschillend: in de tank, onder de vloer of in de motorruimte.
Advies1: Filter regelmatiger controleren eventueel reinigen.
Advies 2: Doorzichtig leiding-filter toepassen.
Advies 3: Zo nodig het bezinksel op de bodem van de tank verwijderen.
Interne vervuiling in tweede termijn
Door oxidatie van alcohol in de tank ontstaat een bruine kleverige substantie, die tot verstopping van het brandstofsysteem kan leiden. Over dit probleem is nog weinig concreets in de literatuur gevonden.
Slotopmerkingen:
Overschakelen op tanken van benzine E10 zo lang mogelijk uitstellen.
Voor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is nu het advies om alcoholvrije benzine te gebruiken. Op dit moment zijn dat Shell V-power , BP Ultimate en de meeste Super Plus 98 benzines (zoals van Q8, Gulf en Texaco).

https://fehac.nl/benzine-e10-en-het-bra ... oertuigen/

Om even een vergelijking te maken wat het kosten verschil is tussen het gebruik van E 10 (95) en Super plus(98)
Mijn VS 800 gebruikt normaal gemakkelijk 1liter op 20 km,
bij 5000 km betekend dat, 250 liter x 1,76 (super 98) = 440 euro
Bij gebruik van E 10 waarbij het verbruik stijgt tussen 3 en 7 % onderzoek FEHAG (oldtimers)
mijn VS 800 dan, 1liter op 18,5 km verbruiken bij 5000 km = 270 liter x 1,61(E10) = 434 euro
Bij het gebruik van toevoeging op 250 liter komt daar 13 euro bij, 434+13= 447 euro
Dat het verbruikt stijgt en vermogen daalt heb ik (ook) zelf uitgetest met mijn 50 cc het klopt .
Ook is uitgetest (VW auto FEHAG) de invloed van E 10 het bleek dat gemiddeld na 20.000 km de problemen kwamen.

_________________

_________________
Het maakt niet uit hoe groot of klein je motor is, belangrijkste is dat je je happy voelt.


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
BerichtGeplaatst: ma 14 okt, 2019 13:29 
Offline
IOCH lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jun, 2014 00:48
Berichten: 175
Woonplaats: Arnhem
E10-BENZINE MINDER EFFICIËNT DAN EURO95
11 feb 2014, 14:33 • Autonieuws • Door De Redactie
• Uit onderzoek van het Britse autoblad What Car? blijkt dat E10-benzine voor een hoger verbruik zorgt dan Euro95. Testauto’s lieten een gemiddeld 8,4 procent hoger benzineverbruik noteren als ze E10 gebruikten. E10 is benzine waaraan 10 procent ethanol is toegevoegd.
• Praktijktest met vier auto’s
• E10-benzine gemiddeld 8,4 procent minder efficiënt
• Hogere CO2-uitstoot in vergelijking met Euro95
What Car? gebruikte vier auto’s om het brandstofverbruik op de openbare weg te testen. Ze tankten de auto’s met zowel E10 als Euro95 om de verschillen te bekijken. Hieruit bleek dat het verbruik met de E10-benzine gemiddeld 8,4 procent hoger lag. Auto’s die rijden op E10 stoten minder C02 per verbruikte liter uit, maar omdat het brandstofverbruik hoger is, wordt toch meer C02 per kilometer geproduceerd. Een van de met E10 volgetankte testauto’s stootte zelfs 11 gram CO2/km meer uit dan toen deze met Euro95 werd getest. Een mogelijke verklaring voor het hogere verbruik is het feit dat ethanol circa 30 procent minder energie bevat dan Euro95-benzine. Voor hetzelfde resultaat moet het gaspedaal dus dieper worden ingetrapt. In 2020 moeten volgens EU-wetgeving alle oliemaatschappijen brandstof met 10 procent bio-ethanol op de markt brengen. Vandaar de introductie van E10-brandstof. In Nederland is de uitrol van E10 in 2011 langzaam begonnen. Ongeveer 90 procent van de benzineauto’s is geschikt voor die brandstof.
Ook voordelen
Toch heeft E10-benzine wel enkele voordelen. De productie van de brandstof is bijvoorbeeld CO2-vriendelijker. Het doel van biobrandstoffen is niet noodzakelijkerwijs om de uitgestoten CO2 te verminderen, maar het feit dat CO2 wordt opgenomen bij het laten groeien van de gewassen betekent dat de netto impact op de atmosfeer wordt verminderd versus het winnen van olie uit de grond.

_________________
Het maakt niet uit hoe groot of klein je motor is, belangrijkste is dat je je happy voelt.


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
BerichtGeplaatst: ma 14 okt, 2019 13:35 
Offline
IOCH lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jun, 2014 00:48
Berichten: 175
Woonplaats: Arnhem
Liefhebbers van klassiekers en auto's met performance-motoren hebben pech. De door hen zo geliefde brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Nederland.
Benzine met een hoger octaangetal leidt tot een efficiëntere verbranding en meer vermogen, vooral bij performance-motoren. Ook bevat deze brandstof geen ethanol. Het is daardoor geliefd bij eigenaren van snelle auto's en van een klassieke auto of motorfiets. Oudere motoren kunnen namelijk slecht tegen ethanol.
Tot voor kort was deze brandstof met een hoog octaangetal op een groot aantal plekken leverbaar. Het ging hierbij om ‘Competition102', maar dat verdwijnt door de verplichte levering van E10 biobrandstof. Aanbieders als Esso, Texaco en Firezone hebben al aangegeven dat het vanaf volgende week is afgelopen met de levering van deze ‘performance brandstof’.

Op de meeste plekken wordt benzine met een octaangetal van 102 vanaf 1 oktober vervangen door de dan wettelijk verplichte E10 brandstoffen. Het gaat hierbij om benzine met minimaal 7,5 procent en maximaal 10 procent ethanol. Dit besluit werd op 14 juni van dit jaar genomen door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Vanwege de beperkte opslagruimte onder de grond, wordt de brandstof met 102 octaan hiervan op bijna alle plekken het slachtoffer.

Naast dat dit vervelend nieuws is voor bezitters van performance-auto’s, zijn ook eigenaren van oldtimers gedupeerden. Het voordeel van Competition102 is namelijk het ontbreken van ethanol. Veel klassiekers kunnen niet tegen brandstof met ethanol. Alleen de keten van TanQyou blijft benzine met 102 octaan leveren, maar niet onder de merknaam Competition102. In de ons omringende landen is brandstof met een octaangetal van 102 ook nog volop leverbaar.

_________________
Het maakt niet uit hoe groot of klein je motor is, belangrijkste is dat je je happy voelt.


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
BerichtGeplaatst: ma 14 okt, 2019 13:54 
Offline
IOCH lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jun, 2014 00:48
Berichten: 175
Woonplaats: Arnhem
Als je zin hebt nog wat leesvoer.

https://www.frost-auto.nl/onderwerpen/i ... -brandstof

https://www.nporadio1.nl/consument/1894 ... o-geschikt

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... puts%2Fxml

https://www.e10check.nl/motorscooter/suzuki/

_________________
Het maakt niet uit hoe groot of klein je motor is, belangrijkste is dat je je happy voelt.


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
BerichtGeplaatst: di 15 okt, 2019 20:17 
Offline
Provinciehoofd Gl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 17 apr, 2013 12:57
Berichten: 1262
Woonplaats: Apeldoorn
Nou Bettus, als we het nu nog niet weten...
Dank voor de info... icon_biker.gif

_________________
Wacht niet op een mooie dag, maak er zelf éėn!


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
BerichtGeplaatst: di 15 okt, 2019 23:03 
Offline
IOCH lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jun, 2014 00:48
Berichten: 175
Woonplaats: Arnhem
Ach er komt altijd wel weer iemand met deze benzine vraag.

_________________
Het maakt niet uit hoe groot of klein je motor is, belangrijkste is dat je je happy voelt.


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
BerichtGeplaatst: di 26 nov, 2019 15:44 
Offline
IOCH lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jun, 2014 00:48
Berichten: 175
Woonplaats: Arnhem
Leuk om te lezen
https://www.aansorgh.com/2019/08/29/e10 ... 4#more-747

_________________
Het maakt niet uit hoe groot of klein je motor is, belangrijkste is dat je je happy voelt.


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 dec, 2019 13:57 
Offline
IOCH lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jun, 2014 00:48
Berichten: 175
Woonplaats: Arnhem
Afstellen motoren lastiger met moderne benzine
06/12/2019Nieuws
Afstellen oldtimer steeds lastiger bij veranderende brandstoffen
De oldtimers waarmee we nog altijd met veel genoegen rondrijden zijn allemaal geproduceerd in een tijd dat gelode benzine de norm was. Met de recente invoering van E10 benzine zijn we weer een stap verder verwijderd van dat tijdperk. Het wordt steeds belangrijker om na te gaan of de routines die we hebben ontwikkeld voor het afstellen van ons mobiel erfgoed nog toereikend zijn. Denk hierbij vooral aan de ontsteking en aan de carburateur. Zijn afstelgegevens uit de oude instructieboekjes nog wel maatgevend?
Lood uit en ethanol in de benzine
Het lood in de benzine zorgde voor klopvastheid (niet pingelen van de motor), maar ook voor smering en koeling van (uitlaat-)kleppen en klepzittingen. Ervaring leert dat de nieuwe benzine een snellere ontbranding met zich mee brengt en dat de verbrandingstemperatuur hoger wordt. Daarom kiezen velen voor een later ontstekingstijdstip dan de fabrikant oorspronkelijk aangaf. Na het lood uit de benzine kwam ethanol in de benzine. Ethanol heeft een lagere verbrandingswaarde dan benzine zelf, wat weer een vertragend effect heeft, waarmee het ‘laat’ afstellen van de ontsteking dan weer niet nodig is. Meer zaken spelen bij het optimaal afstelling van een motor. Dat zijn het ontwerp van de motor, de compressieverhouding, de aard en plaatsing van de carburateur. Een carburateur geeft in de vlotterkamer een ‘voorverwarming’ van de brandstof. Verder wordt een goede afstelling van de motor en carburateur beïnvloedt door de luchtvochtigheid en luchttemperatuur. Er is een grote verscheidenheid aan constructies bij oldtimer-motoren. Daarom kan door de FEHAC geen algemeen geldende aanbeveling voor de afstelling van oldtimer motoren gegeven worden.
Voortschrijdende normering
In het zoeken naar minder verbruik, lagere uitstoot van ongewenste stoffen en meer rendement zijn voor producenten van brandstoffen (én voor fabrikanten van voertuigen) de eisen door de jaren heen aangescherpt. Dat betekent een groeiende kloof tussen de uitgangspunten die golden bij de productie van onze oldtimers en de huidige praktijk. Brandstofproducenten leveren in principe overeenkomstig de geldende normen. Maar die normen veranderen. Op dit moment geldt in Nederland de Europese norm NEN-EN 228:2012 + A1:2017 – “Brandstoffen voor wegvoertuigen – Ongelode benzine. Eisen en beproevingsmethoden”. Deze norm is voor het laatst in 2012 als geheel herzien en in 2017 voorzien van een aanvullingsblad. De norm heeft betrekking op E10 en op E5 (maximaal 10 respectievelijk 5% ethanol in de benzine).
Kookpunt benzine lager
De toevoegingen aan de benzines zijn door de jaren veranderd. De zogenoemde anti-icingdopes worden weggelaten omdat injectiesystemen het probleem van bevriezen niet kennen. Was in het verdere verleden het kookpunt van benzine 76-78 graden Celsius, nu is dat 57-58 graden Celsius. Dit geeft bij een warm wordende carburateur eerder problemen. Ook veranderde de soortelijke massa. Dit is weer van invloed op de werking van carburateurs die voor hun functioneren gebruik maken van de zwaartekracht.
Op basis van ervaringen in de oldtimerpraktijk wordt daarom meestal aangeraden de afstelling qua benzine ‘rijker’ te kiezen (grotere hoofdsproeier en/of hogere positie van de sproeiernaald als dit van toepassing is) om nare effecten als een vastloper te vermijden. Vanuit de FEHAC wordt aangeraden in oldtimers alleen brandstof te gebruiken zonder toegevoegd ethanol. Dat zijn nu Shell 98 V-power, BP 98 Ultimate, Ecomaxx oldtimerbenzine en de 102 octaan benzine van de TanQyou pompen.
Meten en kennis delen
Om bij een motor te bepalen welke afstelling leidt tot optimaal lopen zijn hulpmiddelen als een rollentestbank en lambdasondes voorhanden. Eigenaren en gebruikers van oldtimers hebben echter meestal deze middelen niet bij de hand en terughoudendheid is geboden. De afstelling op een rollentestbank kan optimaal zijn voor bijvoorbeeld wedstrijdgebruik terwijl die niet past bij ‘gewone’ gebruiksomstandigheden. Lambdasondes worden in toenemende mate gebruikt door handige sleutelaars die hiermee een nauwkeuriger afstelling bereiken dan met traditionele middelen. Nadeel is dat de oplossing alleen voor die ene auto of motor geldt en niet algemeen toepasbaar is. Toch zijn de oldtimerliefhebbers die zich met deze nieuwere technieken bezighouden binnen de clubs vaak belangrijke aanspreekpunten. Zij weten veel over één bepaald merk of type en worden zo de technische vraagbaak voor mede-clubleden.
Binnen clubs delen van kennis en ervaringen
De FEHAC pleit ervoor om binnen de clubs de kennis en inzichten over het juist afstellen van motoren en carburateurs te delen. Veel clubs kennen Technische Commissies of type-specialisten. En de bereidheid om elkaar te helpen is meestal ook wel aanwezig. Mocht binnen de eigen club die deskundigheid ontbreken dan kan ook een beroep gedaan worden op specialisten van bedrijven die zich bezighouden met motorenrevisie of tuning, al is hier de kennis over oldtimers niet altijd voorhanden.
In commentaren en reacties op diverse fora komt voornamelijk het meerverbruik van de E10 benzine naar voren. Zündapps rijden nu met E10 minder zuinig en komen minder ver met een liter E10 dan met een liter Euro95. Ook het stationair onregelmatiger lopen wordt genoemd. Verder is de Verbrandingswaarde van de E10 ten opzichte van Euro95 gezakt, dus wij zijn benieuwd naar uw eigen ervaringen. Stuur een mail naar info@zundappveteranenclub.nl en laat maar horen.
Bron: https://fehac.nl/
.

_________________
Het maakt niet uit hoe groot of klein je motor is, belangrijkste is dat je je happy voelt.


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2020 20:13 
Offline
IOCH lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jun, 2014 00:48
Berichten: 175
Woonplaats: Arnhem
3 feb
Artikel
Einde aan bijmenging biobrandstof in zicht?
Techniek8598
Het klimaat redden door biobrandstof bij te mengen? Brusselse politici lijken er niet meer in te geloven.
Wist je dat de verplichte bijmenging van biobrandstof bij benzine en diesel niet leidt tot minder, maar tot méér uitstoot van CO2? Kenners wel. Brusselse politici inmiddels ook. Op termijn zou het bijmengingspercentage daarom wel eens omlaag kunnen gaan in plaats van steeds verder omhoog. Oud-Shell-medewerker en specialist in brandstoffen en motoroliën Paul Evers legt uit.
Biobrandstoffen worden voornamelijk gemaakt van planten die tijdens hun groei CO2 uit de atmosfeer opnemen. Dat kan evenveel of zelfs meer CO2 zijn dan vrijkomt bij het verbranden ervan.
Daarmee zou het gebruik van biobrandstof per saldo een lagere belasting van de atmosfeer opleveren dan het gebruik van fossiele brandstoffen, die hun CO2 miljoenen jaren geleden uit de atmosfeer hebben gehaald en opgeslagen.
Ethanol in benzine
Er zijn meerdere biobrandstoffen, zowel vast, vloeibaar als gasvormig. Een al vele jaren gebruikte biobrandstof is ethanol. Dit wordt gemaakt door vergisting van suiker, afkomstig uit suikerriet, suikerbiet en uit granen.
Om de olie-import te beperken rijden auto’s in Brazilië al jaren op lokaal uit suikerriet gemaakte ethanol. De auto’s daar hebben een klein benzinetankje, omdat de dampspanning van ethanol te laag is voor een koude start.
Direct na het starten op benzine schakelt de motor over op pure ethanol. Buiten Brazilië rijden aangepaste auto’s op een mengsel van 85% ethanol en benzine, E85. Het aparte benzinetankje is dan overbodig. In de EU bevatten nu de meeste benzines 5 of 10 % ethanol. Vrijwel alle ‘gewone’ benzinemotoren kunnen daarmee uit de voeten.
Plantaardige olie is te dik
In de jaren negentig van de vorige eeuw kwam, voornamelijk door inzet van de landbouwlobby in Duitsland en Frankrijk, biodiesel gemaakt van raapzaadolie op de Europese markt.
Hoewel de allereerste dieselmotor van Rudolf zelf op plantaardige (pinda-)olie draaide, is plantaardige olie niet geschikt voor een moderne dieselmotor zonder uitgebreide aanpassingen. De viscositeit is zo’n vijftien keer hoger dan die van diesel en het pourpoint van de meeste plantenoliën ligt ruim boven 0 °C.

Van zichzelf is plantaardige olie veel te stroperig om te dienen als brandstof in moderne dieselmotoren. Het FAME-proces knipt die grote plantaardige moleculen in stukjes zodat een meer vloeibare olie ontstaat.
Moleculen opknippen
Door de plantaardige olie te laten reageren met KOH en methanol breken de grote triglyceride moleculen van de olie in kleine stukjes en vormen esters. Deze esters hebben een met diesel vergelijkbare viscositeit en zijn daarmee bruikbaar in onze dieselmotoren. De generieke naam van deze vloeistof is FAME, Fatty Acid Methyl Ester.
FAME in Europa
In Europa werd FAME aanvankelijk vooral gemaakt uit lokaal geteeld raapzaad (RME) aangevuld met geïmporteerde soja (SME). Door uitstoot tijdens vervoer en productie is de CO2-reductie geen 100 %, maar toch voldoende voor de politiek om toepassing te stimuleren.
‘Al klappen er per jaar vier motoren uit elkaar, dan ben ik nog goedkoper uit’
Lage prijs
Door subsidies en accijnsvrijstelling in Duitsland was RME aanzienlijk goedkoper dan diesel en werd dan ook massaal getankt, ondanks wat motortechnische problemen door de van diesel afwijkende eigenschappen en brandstoffen van dubieuze kwaliteit.
Het prijsverschil was zo groot, dat een grote Nederlandse vervoerder, die al zijn chauffeurs opdroeg zo veel mogelijk biodiesel in Duitsland te tanken, me ooit toevertrouwde: “Al klappen er per jaar vier motoren uit elkaar, dan nog ben ik goedkoper uit.”
Verplichte bijmenging
Vanaf 2007 werd het in de EU verplicht om biobrandstoffen bij te mengen aan benzine en diesel. Te beginnen met 2 % met een jaarlijkse verhoging van 1,25 %. De EU wilde in 2020 een bijmenging van 10 %.
Einde aan B100
Leveranciers van brandstoffen mogen zelf de keuze maken welke biocomponent in welke verhouding bij welke brandstof wordt bijgemengd, als in termen van energie in totaal het verplichte percentage maar wordt gehaald. Door de verplichte bijmenging werden in Duitsland de subsidies teruggedraaid en verdween de pure biodiesel (B100) van de markt.
Palmolie
Voor de door de bijmengverplichting totaal benodigde hoeveelheid biodiesel is onvoldoende raapzaad en soja voorhanden. Dus wordt op grote schaal (goedkopere) palmolie gebruikt. Palmolie wordt voornamelijk geproduceerd in Zuid Oost Azië. De manier waarop dit is voor de CO2-balans rampzalig.
‘Dat is in geen 100 jaar biodieselen te compenseren’
Van regenwoud tot tank
Voor de aanleg van oliepalmplantages verdween de afgelopen drie jaar alleen in Indonesië zo’n 130.000 hectare regenwoud. Het effect op CO2 is gigantisch. Meestal wordt het bos platgebrand, wat op zich al veel CO2 oplevert.
De verdwenen bomen nemen vervolgens geen CO2 meer op en het effect wordt nog verveelvoudigd, doordat de natte turf van de bosgrond uitdroogt, waarbij nog eens een enorme hoeveelheid CO2 in de atmosfeer komt. Dit alles is in geen 100 jaar ´biodieselen´ te compenseren.
Volgens de organisatie Transport & Environment gaat ruim 50 % van de in Europa geïmporteerde palmolie naar de productie van FAME.
Pure diesel is beter
Een onderzoek in opdracht van de Europese Commissie gaf aan, dat gebruik van brandstof met bijgemengde palmoliemethylester (POME) drie keer zoveel schade oplevert als gewone diesel. SME blijkt tweemaal zo schadelijk, terwijl RME ook niet vrijuit gaat. Met pure diesel zou het wegverkeer 4% minder CO2 uitstoten dan met de huidige verplichte mix.

Met biobrandstof is wel degelijk uitstootvermindering van GreenHouse Gas (GHG) mogelijk. Maar niet met palmolie.
Minder bio
Vorig jaar heeft Brussel besloten de verplichte jaarlijkse verhoging van het bijmengpercentage stop te zetten. Het gebruik van de meest schadelijke biobrandstoffen zal vanaf 2023 worden afgebouwd. Het zal duidelijk zijn, dat de biobrandstofindustrie en de nog immer zeer invloedrijke landbouwlobby zich hier fel tegen verzetten.
Achterdeurtje
De politiek zou de politiek niet zijn, als hier niet een achterdeurtje werd gecreëerd. Palmolie mag straks nog steeds worden gebruikt, mits afkomstig van kleine plantages op percelen die voorheen geen andere bestemming hadden. Ja, ja… en wie gaat dat controleren? Over soja en raapzaad wordt in het voorstel met geen woord gerept.
L’histoire se répète
Ooit verklaarde Brazilië over het gebruik van rietsuikerethanol als brandstof: “Bij de berekening van de CO2-balans rekenen we het effect van het platbranden van het Amazonewoud niet mee, want dat was veertig jaar geleden toch al gebeurd…” Misschien blijft alles wel bij het oude.
Eerste publicatie door Paul Evers op 3 feb 2020
Laatste update 3 feb
Reageer op dit artikel
Gerelateerde tags
• Brandstoffen
• Uitgelicht
• Biobrandstof
https://www.amt.nl/techniek/artikel/202 ... E.facebook

_________________
Het maakt niet uit hoe groot of klein je motor is, belangrijkste is dat je je happy voelt.


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling