Intruder Owners Club Holland

voor Alle Intruder Vragen & Antwoorden - http://www.ioch.com
Het is nu zo 15 dec, 2019 10:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 05 mei, 2005 23:47 

Lieve motorvrienden en vriendinnen.

De laatste tijd komen er erg veel motorrijders bij mij met problemen aan hun motor, die voorkomen hadden kunnen worden als ze het olie-peil in de gaten hadden gehouden.

Een Suzuki intruder is nou eenmaal erg gevoelig voor te weinig olie, en daarom verdient het de aanbeveling om dit heel goed in de gaten te houden.

enkele voorbeelden van dingen die ik tegenkom zijn: tikken in het motorblok doordat de drijfstanglagers er uit liggen, ingevreten schakelvorken, tandwielen in de bak waar een of meer tanden van missen, complete vastlopers.

Zo'n reparatie brengt in de regel aardig wat kosten met zich mee en had eenvoudig voorkomen kunnen worden als men het olie-peil in de gaten houd !!!!!!!!!!.

zorg dat het olie-peil bij een koude motor gecontroleerd wordt en hou het nivo tot het bovenste streepje, en bij een 1400 op het bovenste indicatie streepje.

Controleer dus voor iedere rit, of in iedergeval elke week ff je olie nivo, en je bespaart jezelf een koop ellende.

Groeten: Sander van Dam

4104 AB Culemborg
0345-516772
info@bikecenter-culemborg.nl

Afbeelding

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 mei, 2005 00:20 
Ik weet uit ervaring met auto´s hoe belangrijk olie is voor de motor. Met de bike heb ik gelukkig nog geen tegenslag gehad. Maar zoonlief met zijn brommertje wel. Dan gelijk hier de vraag maar ff droppen;
Hij heeft in januari een 2e handsje gekocht, bij de dealer had 2000 km gelopen en was 6 mnd oud. Beurtje gehad en gekocht. Nu 4 mnd later staat er 4200 op de teller, brommertje (peugeot XP) is nu 10 mnd oud heeft ie een komplete vastloper. De dealer heeft nu de boel uit mekaar liggen, krukaslager en big-end waarschijnlijk naar de kl*ten en wacht op het antwoord van de importeur. Dit moet toch niet mogen, ik bedoel.... een blok wat nog maar net 4000 heeft gedraaid mag toch niet zomaar vast lopen? En ja we hebben het peil van de olie regelmatig gecontroleerd, hier was echter nog nooit een aanvulling nodig. Ook in de schuur op zijn rustplaatsje, zijn geen sporen van olielekkage te vinden.
Hoe kan dit, toch een konstruktiefoutje van die Fransen :?:

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 mei, 2005 00:28 

Laat ik nou net bij peugeot werken ( auto's ), maar dat ff ter zijde.

Om een oordeel te geven moet ik een paar dingen weten.

1. Is hij origineel en niet opgevoerd.
2. Tankt hij mengsmering, of vult hij het olie tankje met tweetakt olie waardoor het carburatie systeem zelf mengt.

3. Is er in het verleden door ondstkundigen aan gewerkt.

als een tweetakt motortje en vastloper krijgt is dat negen van de tien keer te wijten aan geen of te weinig smering.

Groeten: Sander.

4104 AB Culemborg
0345-516772

Afbeelding

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 mei, 2005 00:32 
Hi Sander,

Zover we weten is hij niet opgevoerd, maar het malle ding liep wel ruim 70km, Tankte geen mengsmering maar vulde zelf de tank met olie, hiervoor werd speciale twee-takt olie gebruikt die heb ik zelf gekocht vooor hem, en ondeskundigen.... geen idee wij hebben er zelf in ieder geval niets mee uitgespookt, dacht nu juist van het gesleutel af te zijn met een nieuwe plof. Maar ja nu 80km op de fiets heen en weer naar school is (voor hem) ook geen optie.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 mei, 2005 00:49 

Dat zo'n xp tje 70 loopt is al een teken dat hij niet origineel is, je kunt dan denken aan een niet originele uitlaat, variateur, carburateur, of iets dergelijke.

Die bromfiets van je zoon stelt zelf zijn mengverhouding af en is van de fabriek uit afgetelld op een bepaalde hoeveelheid olie, gebaseerd op een bepaald toerental bij 45 km/h.

als die brommer harder gaat maakt hij ook meer toeren en komt hij dus smering te kort en loopt hij in elkaar.

als ze bij de importeur dit uit gaan vogelen en vaststellen valt het niet onder garantie, en is het voor de rekening van de bestuurder.

groeten: sander

4104 AB Culemborg
0345-516772

Afbeelding

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 mei, 2005 02:19 
Och, Wouter, ik zou me er niet al te druk over maken...... ik heb eens ooit een Peugeot (406) gehad, dat ding is 13 keer compleet door zijn remmen gegaan terwijl de dealer zei dat het niet waar was omdat er niks in de computer te zien was. En met compleet geen remmen bedoel ik dus ook GEEN remmen. Niet minder remkracht door uitvallen van een deel van het systeem, maar gewoon helemaal niks gedurende een seconde of 10 tot 20. En dat is hééééél lang.

Inderdaad, dat kan normaal gesproken niet. Maar toch, ik kan je uit ervaring vertellen dat je er erg onrustig van wordt als het je overkomt, ook al kan het niet. Om het met Paul's woorden te zeggen: "Vraag me niet hoe ik dat weet...."

Ik heb de chef werkplaats vervolgens (13 keer is scheepsrecht hè) enigzins dwingend gevraagd met mijn auto te gaan rijden, de dag daarop belde hij al op dat hij even daarvoor op de Laan van Meerdervoort zelf ook door de remmen gegaan was, gelukkig geen schade. En.... dat er geen storing te vinden was in de computer, dat ze 'handmatig' ook niks konden vinden, en dat ze voor de zekerheid het hele remsysteem gingen vervangen. Want het was toch niet helemaal goed. En dat hebben ze inderdaad ook gedaan.

Maar..... dan willen ze zoiets onbenulligs als onvoldoende smering in een brommer ontdekken... HAHAHAHAHAHAHA. Nog niet al zuipen ze in hoogsteigen persoon de hele rotzooi op die door die brommert gemengsmeert wordt.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 mei, 2005 12:31 
Nou dat zijn bemoedigende woorden Dre... achter de mengsmering schijnt de zon zullen we maar zeggen :wink:

Ja Sander ik zal dan toch maar eens samen met zoonlief moeten bekijken hoe het nou echt komt dat ie zo hard loopt, volgens mij komt ie zo bij de dealer vandaan, dus dan moeten we maar eens bestraffend naar hem kijken dunkt mij zo......
:roll:

Ik laat jullie wel weten wat het is geworden alvast bedankt :wink:

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2005 01:22 

Beste Sander,
Begrijp ik het goed, dat je bij een 1400 met koude motor kunt peilen door hem rechtop te zetten, peilstokje afvegen, laten zakken tot op de schroefdraad, en dan moet de olie tot aan het bovenste indicatiestreepje komen :?: :?: :?:

Als dat zo is zou dat een uitkomst zijn. de methode zoals ze in het intruder-instructieboekje staat is namelijk onwerkbaar (eerst paar minuten motor laten draaien, minuut wachten en dan peilen). Een waardeloze methode, want na een minuut en 10 seconden is het peil alweer wat hoger dan na en minuut. Bij deze methode is zowat een stopwatch vereist. Zoals jij het voorstelt is in elk geval logischer, namelijk gewoon peilen wat er in het blok zit. Ik snap het nut niet van dat eerst een paar minuten laten draaien, jij wel??

Met vriendelijke groet,

Thei

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2005 15:33 

Yoo Sander,
Klopt het koud peilen zoals hierboven omschreven?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Thei

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2005 17:43 

Hey Thei.

Gewoon koud peilen is het beste.
Alle olie zit dan onder in het carter en zo weet je precies hoeveel olie er nog inzit of bij moet.

Groeten: Sander

4104 AB Culemborg
0345-516772

Afbeelding

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2005 18:23 

Beste Sander,
Hartelijk bedankt voor het antwoord. Ik ben blij dat we die rare warmpeil-fratsen voortaan achterwege kunnen laten.

Met vriendelijke groet,

Thei de koudpeiler

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2005 22:14 
IOCH lid

Hallo Sander

Ik dacht even de goede olie te kopen (Bell-Ray 10W40), maar er blijken dus variaties op dit thema te zijn :?

De vol-syntetische werkt niet goed ivm de koppeling las ik ergens op dit forum. Maar dan heb ik ook nog de keus uit half-syntetisch en de gewone minerale olie.

Is de half-syntetische een goede keus of is de minerale 10W40 ruim voldoende om mijn Trudie lekker te verwennen.

Tot kiek, René

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2005 00:42 
Het is niet zo moeilijk om vrienden te maken :!:

Het vastgelopen brommertje van zoonlief heeft een vervolg gekregen. Omdat het nog wel enige tijd kan duren heeft de dealer al aangeboden om een scooter te lenen, ik kon die de volgende dag op komen halen.... Het is komende dinsdag al drie weken geleden dat het blok vastliep :!:

Ik heb daarop zelf de importeur gebeld en die wist te melden dat krukaslagers in het 1e jaar en bij deze km stand zeker onder de garantie vallen. Op de vraag of hij ze in voorraad heeft kreeg ik een ja te horen er lagen er nog 4 op de plank. Vandaag voor 12 uur bestellen is morgen leveren (voor de dealers). En natuurlijk vroeg ik ook of ze konden zien of mijn dealer er toevallig ook al had besteld, en dat was tot mijn verbazing NIET het geval. Ze hadden zelfs nog helemaal niets gehoord over een vraag voor het claimen van krukaslagers en het werkloon binnen de garantie.

Omdat ik nu toch wel veel wilde weten vroeg Peugeot naar de naam van mijn dealer. Nou die mag nu wel genoemd worden MULDERS MOTOREN in Veendam.

Met deze wetenschap heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben direct naar deze dealer toegereden. Het was inmiddels al middag. Ik vroeg de verantwoordelijke man daar wanneer de krukaslager zouden binnenkomen, en hij vertelde mij dat het nog helemaal niet zeker was of die wel in voorraad zijn bij Peugeot Nederland. :twisted: :twisted: :twisted:

Hierna heb ik de beste man maar deelgenoot gemaakt van mijn bevindingen in het diezelfde ochtend gevoerde telefoongesprek met Peugeot. Hierbij heb ik hem netjes gezegd dat ik verwacht dat mijn zoon binnen korte tijd weer kan rijden op zijn eigen brommer en dat ik ook niets wens te betalen voor een eventuele leenbrommer. Bij sommige koekblikgargages krijg je namelijk ook wel eens iets mee wat dan leenauto heet maar daarna wel mooi op de factuur wordt vermeld met een dik bedrag erachter dus dat wil ik al direct uitsluiten. Zijn ze nou helamaal van de p** gepl**** :!: :!: :!: Je begrijpt dat ik erg boos was en nog steeds ben eigenlijk, maar ik kan er heel erg slecht tegen als mensen mij onwaarheden vertellen, en in diezelfde bewoordingen heb ik het ook aan mijn (inmiddels) grote vriend Tonny van Mulders Motoren verteld. :evil:

Vervolgens keerde hij als een blad aan de boom om en werd zijn houding een stuk minder onplezierig. Nee hoor de scooter is geheel voor onze rekening, slijm slijm kwijl :shock: :shock: :shock: Goed meneer, zullen wij de scooter even voor u halen, zullen wij hem voor u in de auto zetten (ik was toevallig met de bus). Dat was geen probleem want ik maak daar liever mijn handen niet aan vuil. Ik heb toen nog wel even gevraagd of er benzine in zat, en de tank werd direct helemaal afgevuld. SLIJM SLIJM, toen ik ook nog terloops even vroeg of er wel voldoende olie in zat voor de smering keek mijn grote vriend wijselijk de andere kant op :o

Voordat ze dit vehicle in mijn bus zetten werd de olie ook nog even ruim bijgevuld.

Wat zijn het toch atente mensen daar bij die dealer :!: En ook zo vriendelijk, vrienden maak je zo.........

Nu is het dus afwachten wanneer de spullen binnenkomen en ze er aan gaan beginnen.... :wink:

Oh ja ik heb de lagers gezien en die voelen aan als ruw schuurpapier en zien er uit als grijs asfalt met donkerblauwe vlammen, en zo komen ze niet uit de fabriek dat is me wel duidelijk.

Ik vraag ze maar als souvenier na deze reparatie denk ik.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2005 11:15 
Moi Wouter

Tegenwoordig moet je bijna zelf achteraan bij sommige dealers, want anders houden ze je alleen maar aan het lijntje. Je moet gewoon door blijven zeuren :x :x

Gert

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2005 12:53 
IOCH lid

Hoi Wouter,

Bekend verhaal.... :cry:

Raar toch, die instelling van "service en garantie..waar heeft u het over".

Want bij een zaak waar ik goed, vriendelijk, deskundig enz word geholpen wil ik wel 30 km (om)rijden. En uiteindelijk zit volgens mij dáár de winst.

Tot kiek, René

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]