Intruder Owners Club Holland

voor Alle Intruder Vragen & Antwoorden - http://www.ioch.com
Het is nu do 09 dec, 2021 10:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Carburateur vraag
BerichtGeplaatst: do 14 okt, 2021 19:58 
Offline

Geregistreerd: di 07 aug, 2018 09:25
Berichten: 45
Hoi,

Wie heeft er een (open) voorste carburateur van een Nederlandse VS 1400 liggen?
Heb er geen nodig maar heb er wel een vraag over... icon_biker.gif


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Carburateur vraag
BerichtGeplaatst: vr 15 okt, 2021 21:18 
Offline
IOCH lid

Geregistreerd: vr 03 maart, 2006 19:01
Berichten: 9577
Woonplaats: Kamp Beugelen.
https://images.app.goo.gl/VpByyyUxCKGfJRv7A

_________________
Groeten De Zen.


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Carburateur vraag
BerichtGeplaatst: za 16 okt, 2021 00:12 
Offline

Geregistreerd: di 07 aug, 2018 09:25
Berichten: 45
Hoi Henk,

Deze afbeelding ken ik al... ;-)

Gaat om het volgende: heb van zonemans de carburateurs ultrasoon gereinigd en daarna alles zorgvuldig doorgeblazen.
Heb dit gedaan omdat de voorste cilinder constant te rijk bleef lopen en de CO schroef niet werkte zoals zou moeten.
Hij liep het beste als de CO schroef van de voorste carburateur helemaal ingedraaid was...

Maar goed, dit lijkt nu opgelost maar ontdekte wel, tijdens het doorblazen, dat het messing buisje dat boven het membraan uitkomt en naar beneden loopt en eindigt bovenin de venturi, de grote opening met de twee kleintjes ernaast, NIET open is...
Wel vreemd want je vraagt je dan af waarom het er zit, toch?

Lijkt nog vreemder te worden: heb de leverancier gesproken die de Keyster setjes levert en die hebben zo'n carburateur liggen.
Daar is het messing kanaaltje gewoon open...

Uiteindelijk heb ik van m'n eigen voorste carburateur de membraandeksel losgeschroefd en zie daar... bij mij zit daar ook geen doorgang.
Het lijkt me niet verstopt en zou wel erg toevallig zijn.
Je kunt het met een draad echt niet "doorboren", je voelt een harde bodem.

Zou het kunnen zijn dat er verschillende versies in omloop zijn?
Denk dat dit kanaaltje de beweging van de gasschuif beïnvloed.


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Carburateur vraag
BerichtGeplaatst: za 16 okt, 2021 06:21 
Offline
IOCH lid

Geregistreerd: vr 03 maart, 2006 19:01
Berichten: 9577
Woonplaats: Kamp Beugelen.
Er zijn 2 versies in de omloop, dat is zeker.

1 USA versie voor 4 bakken.
1 Europa versie voor bakken.

Het heeft te maken met emissie eisen van toen.
Waar de verschillen weten ik niet, maar wel dat sommige bepaalde onderedelen wel en andere niet hebben i.v.m. die eisen.
Van het buisje weet ik niet of die open moet al of niet.

Ook bij ultrasoon reinigen , dat is mensen werk, iedereen kan fouten maken, het is een aparaat die dat doet, en aparaat staat niet gerant voor 100% resultaat.
Uit de tijd van toen, deden ze alles nog met de hand, dat kunnen wensen nu nog, maar mensen die niet bril dragend zijn.

Met doorblazen, moet je zeer voorzichtig zijn, niet 5 bar ofzo er doorheen blazen, je maakt meer kapot dan je lief is, een lek membraam wil je ook niet....
Hoe dan wel blazen? Zo'n tuitje met een knijpbalg eraan, dat maakt niet stuk, en de lucht gaat er wel doorheen, dat is ook wat je met blazen wil bereiken immers.

Bij grove delen maakt het niets uit, maar een carburateur is een gevoelig onderdeel. 1 klein dingetje wat lek is of versleten en het werkt gewoon niet, versleten kan bij die km stand bijna nog niet.

_________________
Groeten De Zen.


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Carburateur vraag
BerichtGeplaatst: za 16 okt, 2021 09:37 
Offline

Geregistreerd: di 07 aug, 2018 09:25
Berichten: 45
Thanks Henk... icon_duimomhoog.gif

Klinkt heel plausibel wat je zegt i.v.m. de emissienormen.
Jij bent ook een Pietje precies dus je kunt het je vast wel voorstellen dat dit vragen bij me opriep, zeker als er problemen met betreffende carburateur zijn geweest.

Elektronica is mijn vakgebied en ben daarom altijd wel heel nauwkeurig en geduldig om dingen goed voor elkaar te krijgen.
Doorblazen gaat inderdaad met beleid.
In het geval van dit messing buisje, heb ik er en klein siliconen slangetje opgezet en eraan gezogen...
Blijft het zo aan je tong hangen... :lol:

Zoals ik al zei, voorste cilinder liep erg rijk. Nieuwe bougies erin en na 10 seconden pikzwart.
CO schroef reageerde vreemd en CO stond op 9,5% en was niet lager te krijgen.

Heb van deze 1400 de brandstofpomp vernieuwd (was er al een keer mee gestopt) en beide carburateurs het vlotterventiel vernieuwd.
Sproeiers zijn origineel en allen onbeschadigd dus dat heb ik maar zo gehouden.
Baal er altijd van als mensen met één schroevendraaier en een waterpomptang denken alles te kunnen doen... wordt alles verrot gedraaid...
Maar is in dit geval, gelukkig, geen sprake van.

Heb hem nu zo goed en kwaad mogelijk afgesteld gebaseerd op vacuüm.
CO lijkt me nu in orde maar ik vind hem nog niet echt mooi "rond" lopen.
Maar, hij staat op zo'n motorkrik en dat vertekent denk ik ook, zal hem straks eens op de grond zetten.

Wil ook eens een poging wagen hem af te stellen door de één voor de andere cilinder uit te schakelen.
Achter beginnen, CO goed zetten en toerental onthouden.
Dan de voorste het CO instellen en met de balancerkabel het stationair op hetzelfde zetten als de achterste cilinder.

Gaskleppen heb ik "afgetast" en op het gehoor gedaan.
Kijken of zij gelijktijdig worden aangesproken/sluiten.

Tik zit er nog steeds in Henk maar zoals afgesproken moet er eerst maar eens mee gereden worden... :?
Dus probeer dit orgel zo snel mogelijk naar de TÜV te krijgen zodat er een kenteken opzit.


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Carburateur vraag
BerichtGeplaatst: za 16 okt, 2021 16:39 
Offline
IOCH lid

Geregistreerd: vr 03 maart, 2006 19:01
Berichten: 9577
Woonplaats: Kamp Beugelen.
Die motor heeft zeer lang stil gestaan, te lang, gum aanslag gaat overal zitten, met beleid weer los rijden is ook een manier van proberen.

_________________
Groeten De Zen.


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Carburateur vraag
BerichtGeplaatst: zo 17 okt, 2021 19:47 
Offline

Geregistreerd: di 07 aug, 2018 09:25
Berichten: 45
Klopt Henk... icon_gefrustreerd.gif
Eerst maar eens rustig ermee gaan rijden en van daaruit weer verder.

Vandaag de spiegels en de kentekenplaathouder met verlichting gemonteerd.
Morgen naar de TÜV, eens kijken wat ze gaan zeggen.
Denk dat het CO niet onaardig is maar hij zou nog wel wat beter mogen worden afgesteld, nu een dan een plofje... :roll:
Ben ook benieuwd wat ze van de rest van de ombouw vinden...

Als ie erdoor komt dan kan e.e.a. worden gespoten en de buddy worden bekleed.
En... dan kan ik rijdend naar je toe komen Henk... icon_duimomhoog.gif


Bijlagen:
DSC_5017.JPG
DSC_5017.JPG [ 945.35 KiB | 638 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Carburateur vraag
BerichtGeplaatst: ma 18 okt, 2021 16:50 
Offline

Geregistreerd: di 07 aug, 2018 09:25
Berichten: 45
Goedgekeurd !... icon_biker.gif
CO was 0,5%, kan misschien wel wat worden opgeschroefd... :?:


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Carburateur vraag
BerichtGeplaatst: vr 22 okt, 2021 09:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 24 aug, 2021 08:21
Berichten: 6
Woonplaats: Alstätte
Top... Je achterkant ziet er gaaf uit icon_aanbidden . Zelf gedaan?

_________________
Groetjes van Eddy vanuit Alstätte.


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Carburateur vraag
BerichtGeplaatst: vr 22 okt, 2021 11:45 
Offline

Geregistreerd: di 07 aug, 2018 09:25
Berichten: 45
Bedankt Eddy... icon_duimomhoog.gif

Wij wonen net over de grens en hebben, net als jij waarschijnlijk, met de TÜV te maken.
Ik wilde het spuiten en bekleden van de buddy's pas doen als ik zeker weet dat de TÜV achteraf geen opmerking heeft.

Ik heb het allemaal zelf gedaan, gaat best wel wat tijd inzitten.
Het lastigst was om twee dezelfde te maken... :D

De eerste foto is de VS1400 van onze zoon, is een NL motorfiets die hier een z.g. "Vollabnahme" moest ondergaan om daar de Duitse papieren voor te verkrijgen.
Dat is inmiddels gelukt en nu is het zaak dat de aanpassingen aan mijn eigen VS1400 ook "eingetragen" worden.
Zitten wel al een DE kenteken op.
Moet later het stuur nog aanpassen en wat meer kleinere dingen.

Dat ga ik a.s. maandag doen en als dat allemaal volbracht is dan gaat alles er weer af om af te werken.
Van het voorjaar weer alles opbouwen icon_biker.gif .

Bijlage:
DSC_5040 - kopie.JPG
DSC_5040 - kopie.JPG [ 1010.53 KiB | 583 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling