Intruder Owners Club Holland

voor Alle Intruder Vragen & Antwoorden - http://www.ioch.com
Het is nu do 09 dec, 2021 10:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 mei, 2020 21:47 

Forum bericht:

Beste mensen, ik ben Hans, (Nautilus) en ben een nieuw lid en heb mij gister voorgesteld.

In de winter heb ik mijn motor naar de stalling gereden en heb gedurende de winter een paar dingen gedaan.

In verband met bij laadproblemen heb ik er een nieuwe stator en de gelijkrichter ingezet, olie ververst, de bougies vervangen. Omdat ik de motor deksels aan koppelings kant en de dynamo kant  geoxideerd waren heb ik die gestraald en gespoten. De handel heeft dus even afgedekt open gelegen. 

Onlangs de nieuwe onderdelen weer gemonteerd en geprobeerd te starten. U begrijpt het al....... Met geen mogelijkheid. 

Zelf verwacht ik niet dat het startproblemen te maken kan hebben met de nieuwe rotor en gelijkrichter, want die hebben bij mijn beste weten niets met het starten te maken. Maar,.......... 1 van de stekkers van de nieuwe stator zit wel in de Regelkast die zover ik weet ook de ontsteking regeld. 

Wat heb ik getest:

1. Alle zekeringen zijn goed. 

2. Ik heb een goede vonk. Zelfs als ik de bougie ongeveer een halve cm van het staal houdt trekt hij nog een goede vonk.

3.  Ik meen ergens te hebben gelezen, dat als je een goede vonk hebt, dus ook de Regelkast in orde moet zijn en daarom ook het ontstekings tijdstip in orde moet zijn. Klopt dat? Of kan het kastje ondanks de goede vonk een verkeerd moment kiezen? 

4. De benzinepomp werkt. De uitgaande slang even losgehaald en tijdens het starten gooit hij impuls gewijs er steeds wat uit. 

4.ik heb wat benzine uit de vlotterkamer van de carburateur laten lopen via dat imbusboutje helemaal onder in de carburateur. De benzine komt dus tot in de carburateur. 

5. Het decompressie mechanisme gaat netje open en dicht. 

Wat mij verder is opgevallen is:

1. Voor mijn gevoel blijft de bougie vrijwel droog. 

2. Start pilot helpt ook niet om de motor aan de praat te krijgen. Af en toe een flinke knal, alsof de ontsteking helemaal verkeerd staat. 

Mijn conclusie:

Als het niet kan liggen aan de nieuwe stator en als het niet kan liggen aan het ontstekingsmoment dan moeten de sproeiers in de carburateurs verstopt zitten. 

Maar, 

Waarom start hij dat niet heel even op startpilot. 

Heel graag jullie mening en tips. Bij voorbaat dank. 

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 05:43 
IOCH lid

Luchtfilters niet schoon?

BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 07:33 

Goedemorgen Hulzie,
Bedankt voor je reactie.
Daar heb ik naar gekeken, volgens mij zag dat er goed uit, niet vochtig of vies. Ik heb zelfs voor de zekerheid nog even geprobeert te starten met het luchtfilter er deels af.
Volgens ij kan het niets te maken hebben met de nieuwe rotor en gelijkrichter toch?
En klopt het dat als er een goede vonk is, de Regelkast het doet en dus op het goede tijdstip tijdstip staat?

BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 07:35 
IOCH lid

Bij een eerste start, spuit ik altijd een snuifje startpilot in de luchtfilters, bij niet starten dan ligt de oorzaak elders, wel vonken, dan moet ie zo ie zo wel onregel matig lopen bij een foute timing. De timing van de cdi kan niet verlopen.

Mogelijk zonder toevoeging door de benzine in de winterstalling gezet? Beetje gumuitslag wat benzine doorvoer verhinderd door een sproeier.

Laatst bijgewerkt door Hulzie op do 14 mei, 2020 07:41, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 07:40 

Hij loopt bij het inspuiten van startpilot helemaal niet. Aleen af een toe een hele harde knal.
Dat moet ik het dus, als ik je goed begrijp, niet zoeken in de brandstof en niet in de timing.
Wat blijft er dan over?

BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 08:02 

De cilindruk is overigens in orde. Dus geen problemen op dat vlak.
Bij mijn beste weten zijn de standaard startonderbrekers, (stuur en zijstandaard) door de vorige eigenaar verwijderd, dus zou daar ook geen probleem mee moeten zijn.
Zorgt de startonderbreker er overigens voor dat de bougie niet vonkt of dat de brandstoftoevoer wordt afgesloten?

BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 08:42 
IOCH lid

Wanneer de oorzaak start onderbreker zou zijn, kun je geen vonk hebben.

BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 09:40 

Fijn om te weten dat het de startonderbreker niet kan zijn en dat het de cdi niet kan zijn.
Omdat de bougies wat droog blijven na de startpogingen zal het inderdaad aan een verstopping in de sproeier kunnen liggen.
Zou ik het nog eens kunnen proberen met startpilot of een beetje benzine in de bougie gaten. Zodat hij wellicht even loopt en door het vacuum de mogelijke gummi aanslag de cilinder in trekt?

BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 10:57 
IOCH lid

Bougies droog, dan zou ik een poging doen een mogelijke verstopping op te lossen. Bougies er 1 voor 1 uit, maar druppels benzine eronder en dan bougie er weer in, snuifje pilot in beide luchtfilter gebied, en starten met voldoende stroom. Dan heb je kans dat ie op deze manier een verstopping door trekt. Wat je niet moet doen in deze situatie is nieuwe bougies monteren, daar je wel vonk hebt, bougies doe ik altijd vervangen bij een warme motor na bougies afgesteld te hebben op 0.6 en dan die dingen inrijden.

BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 11:16 

Bedankt voor je tips en het meedenken. Dan ga ik daar mee aan de slag. Als het lukt dan zal ik het natuurlijk laten weten. Nog 1 vraagje heb ik niet beantwoord gekregen, waarschijnlijk omdat het er inderdaad niets mee te maken heeft.
Ik niets veranderd aan de motor in de winter anders dan een nieuwe roter en gelijkrichter monteren, maar kan het zo zijn dat dat nog van invloed kan zijn? Er zit immers een Stekker aansluiting van de rotor op de cdi.

BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 11:40 
IOCH lid

Dat kan, je hebt 2 versies, qua motor zijn ze herkenbaar aan 4 en 5 bak, en bouwjaar is van voor 1994 of er na. Maar de stekkers passen maar op wijze juist.
USA of EUR. Versie, mijlen of km teller.

Wel met verse benzine werken, dat spul is niet verstaft en brand goed.

Maar je motor rijdend en goed lopen weggebracht begrijp ik, dus in de brand stof toevoer zoeken.

BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 12:25 

Ik heb de motor inderdaad rijdend weggezet, maar daarna pas de rotor en de gelijkrichter veranderd. De stekker van de rotor paste echter probleemloos in de cdi kast.
Maar als ik het goed begrijp en dat verbaast mij wel, kan de rotor van een 5 bak er voor zorgen dat de motor niet start? Stuurt die rotor dan behalve het laden toch nog iets anders aan in de cdi kast?

BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 12:33 
IOCH lid

Een 5 bak heeft een ander ontsteking moment dan een 4 bak.

Neem wel aan dat je de nieuwe rotor naar de gegevens van je motor hebt gekocht en niet zomaar op het oog uit een schap gepakt hebt.

BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 13:51 

Ik heb de rotor maanden geleden via het internet besteld en rekening gehouden met het bouwjaar, maar dan kan het natuurlijk altijd nog zijn dat ze de verkeerde hebben opgestuurd.
De rotor kan dus toch het verkeerde ontstekingsmoment communiceren met de cdi kast. Weer wat geleerd.
Ik ga eerst nog maar eens aan de slag met een paar druppels benzine en wat startpilot.
Als dat niets opleverd ga ik de oude rotor maar weer monteren, die laad niet meer goed, maar hij starte daar wel mee.

BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 20:38 

hoi
Waarom je de rotor hebt vervangen zal me een raadsel zijn, als je de dynamo (stator) bedoelt dan oke.
Dynamo's worden meestal geleverd met nieuwe pickup spoelen, heb je die wel op de juiste plaats vastgezet. En niet dat de voorste zuiger in de bovenste stand staat en dat dan de achterste een vonk krijgt.
Verder maakt het niet uit of je een 4 of 5 bak hebt, dat zal hooguit in je cdi geregeld worden. De pickup spoelen kijken alleen maar of 1 van de zuigers net de bovenste stand raakt om een vonk via de cdi te genereren.

grts

Vl1500 1999
LTD 454 1990

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]