Intruder Owners Club Holland

voor Alle Intruder Vragen & Antwoorden - http://www.ioch.com
Het is nu zo 24 maart, 2019 16:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 21 feb, 2019 11:19 
Offline
IOCH lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 apr, 2004 12:06
Berichten: 5486
Woonplaats: Den Haag
Naar aanleiding van een "tik"/"kloppend geluid" in mijn 1400-blok, sprak ik gister iemand van Motoport Denhaag (niet zomaar een jong broekie van een monteur, maar iemand waar ik al 20 jaar vertrouwen in heb) en die vertelde dat het bij 1400 Intruders normaal is dat deze elke 40.000 km. geflushd worden en dat dat ernstige schade van het blok (door verstopte oliekanalen en daardoor onvoldoende smering van onderdelen in de kop van de cilinder) voorkomt.

1. Ik had daar nog nooit van gehoord en het staat ook niet in de Clymer, zie foto. Ben ik de enige?

2. Als ik het wist, had ik wel laten Flushen en had ik misschien wel dat geluid/schade kunnen voorkomen.... Doe er je voordeel mee; als je toch olie en filter moet vervangen en je zit aan dat aantal kilometers, laát dan meteen Flushen.

_________________
http://nl.tinypic.com/r/2yxhg2b/8

klik hier voor foto's USA-toertocht aug.2006
http://www.mijnalbum.nl/Album=LIUDUF8R


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 feb, 2019 11:59 
Offline
IOCH lid

Geregistreerd: vr 03 maart, 2006 18:01
Berichten: 9362
Woonplaats: Kamp Beugelen.
Bij aankoop van een andere auto is dat het eerste wat ik uitvoer, voor elk motor blok is dat gezond na voldoende kilometers. Het is gewoon toevoegen aan de motorolie, bij warme motor, dan of een half uurtje stationair laten lopen of een stukje rijden en dan olie verversen.

_________________
Groeten De Zen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 feb, 2019 14:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2007 06:56
Berichten: 4325
Woonplaats: Leeuwarden
Bij aankoop van elke 2e hands motor en elke 5 a 6 jaar met mijn eigen motor.
Gewoon even wat Wynns door de olie en een ritje spoelen.

_________________
Intruder Owner sinds 1989. Zie ook...
Renovatie VS750
Andreas Project VS700 (verkocht)
4 Seizoenen Pekelbeest VS750 (verkocht)
Een 1500LC als toermonster


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 feb, 2019 15:05 
Offline
IOCH lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 apr, 2004 12:06
Berichten: 5486
Woonplaats: Den Haag
Bedankt voor jullie reacties Hulzie en Aze icon_duimomhoog.gif
Dat ga ik dan voortaan ook maar doen :D

Ik blijf het wel vreemd vinden, dat flushen in het handboek (wat best uitgebreid is) niet is beschreven. :?

_________________
http://nl.tinypic.com/r/2yxhg2b/8

klik hier voor foto's USA-toertocht aug.2006
http://www.mijnalbum.nl/Album=LIUDUF8R


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 feb, 2019 15:10 
Offline
IOCH lid

Geregistreerd: vr 03 maart, 2006 18:01
Berichten: 9362
Woonplaats: Kamp Beugelen.
Het begin van een tik is vaak het begin van een laatste feestje van het big end lager, veroorzaakt door vuil.

_________________
Groeten De Zen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2019 18:01 
Offline
Provinciehoofd Gr
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 21 jan, 2013 10:22
Berichten: 502
Woonplaats: Knoal (Stadskanaal)
Ik neem aan dat dat dan niet alleen voor een 1400 blok telt.
Welke Wynn taat op de fles?

Groetjes

_________________
Hilda

AUTOsnelweg, het woord zegt het al, wat moet je daar nu met een Intruder op!!

Toeren met 80 is toch prachtig!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 24 feb, 2019 01:01 
Offline
IOCH lid

Geregistreerd: vr 03 maart, 2006 18:01
Berichten: 9362
Woonplaats: Kamp Beugelen.
In detail gaat het om om elk blok, Forte is het spul wat ik gebruik, voorheen Wynns maar dat is niet meer zo makkelijk verkrijgbaar als ca 8 jaar geleden, dus uit armoede daarvan maar over gestapt naar Forte, en het spul loopt me niet kapot, daar ik bij auto's bij aanschaf rond de 150.000 km, diesels en motoren bij binnenkomst, maar dat slechts 2 maal gedaan bij onze motoren, daar we trouw zijn aan onze motoren en er 1 weer in handen is van een andere gebruiker i.v.m. verhuizen en nu wel een 2 schuren extra hebben en de opvolger gewoon een andere zal zijn

_________________
Groeten De Zen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2019 14:49 
Offline
IOCH lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2018 12:42
Berichten: 4
Woonplaats: Zuidwolde Groningen
Vroeger wel eens Liqui Moly Motorbike Engine Flush gebruikt in mijn Honda tijd.. tegenwoordig gebruik ik het spul niet meer. Motorolie van tegenwoordig reinigt al goed genoeg, vooral wanneer je olie van een gerenommeerd merk gebruikt.
Verder ben ik wel benieuwd welk merk je hebt gebruikt en of je ook verschil merkt en of je motorfiets nu ook meer olie verbruikt... want dit wil nog wel eens gebeuren met flushen, zeker wanneer de motor vele kilometers heeft gedraaid.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2019 17:17 
Offline
IOCH lid

Geregistreerd: vr 03 maart, 2006 18:01
Berichten: 9362
Woonplaats: Kamp Beugelen.
Intruder 1400 gaat bijna altijd Belray EXL 10 w 40 mineraal in, dat is goed spul en gebruikt ook bijna iedereen, maar 25 jaar oud, dan mag het een keer nagespoeld worden zeg maar

_________________
Groeten De Zen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2019 17:27 
Offline
IOCH lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 apr, 2004 12:06
Berichten: 5486
Woonplaats: Den Haag
prippie schreef:
Vroeger wel eens Liqui Moly Motorbike Engine Flush gebruikt in mijn Honda tijd.. tegenwoordig gebruik ik het spul niet meer. Motorolie van tegenwoordig reinigt al goed genoeg, vooral wanneer je olie van een gerenommeerd merk gebruikt.
Verder ben ik wel benieuwd welk merk je hebt gebruikt en of je ook verschil merkt en of je motorfiets nu ook meer olie verbruikt... want dit wil nog wel eens gebeuren met flushen, zeker wanneer de motor vele kilometers heeft gedraaid.


Ik kom er op terug, als het zover is icon_duimomhoog.gif

_________________
http://nl.tinypic.com/r/2yxhg2b/8

klik hier voor foto's USA-toertocht aug.2006
http://www.mijnalbum.nl/Album=LIUDUF8R


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 maart, 2019 11:13 
Offline
IOCH lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2018 12:42
Berichten: 4
Woonplaats: Zuidwolde Groningen
Paul Thijsse schreef:
prippie schreef:
Vroeger wel eens Liqui Moly Motorbike Engine Flush gebruikt in mijn Honda tijd.. tegenwoordig gebruik ik het spul niet meer. Motorolie van tegenwoordig reinigt al goed genoeg, vooral wanneer je olie van een gerenommeerd merk gebruikt.
Verder ben ik wel benieuwd welk merk je hebt gebruikt en of je ook verschil merkt en of je motorfiets nu ook meer olie verbruikt... want dit wil nog wel eens gebeuren met flushen, zeker wanneer de motor vele kilometers heeft gedraaid.


Ik kom er op terug, als het zover is icon_duimomhoog.gif


Dank je wel... we wachten. icon_crossfingers.gif


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 09 maart, 2019 10:08 
Offline
IOCH lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 mei, 2006 13:55
Berichten: 2123
Woonplaats: Leeuwarden
https://www.youtube.com/watch?v=Thszl7visBU

https://www.youtube.com/watch?v=lTmkK1Xjovw





dit artikel bedoelde ik Paul

_________________
gun een ieder wat ze jou gunnen, zo nodig in tweevoud


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 09 maart, 2019 11:36 
Offline
IOCH lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 apr, 2004 12:06
Berichten: 5486
Woonplaats: Den Haag
chris Visser schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=Thszl7visBU

https://www.youtube.com/watch?v=lTmkK1Xjovw





dit artikel bedoelde ik Paul


Bedankt Chris icon_aanbidden
Die filmpjes zijn het waard om te bekijken (door mij in ieder geval :) )
Ik ben nu zover, dat ik denk, dat in mijn geval, het niet nodig (en zelfs beter) is, om niet te flushen.
Dit omdat ik weet, dat de vorige eigenaar, goed onderhoud heeft gepleegd en omdat de olie mooi schoon is.

Ook alle anderen bedankt voor jullie reacties icon_duimomhoog.gif

_________________
http://nl.tinypic.com/r/2yxhg2b/8

klik hier voor foto's USA-toertocht aug.2006
http://www.mijnalbum.nl/Album=LIUDUF8R


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 09 maart, 2019 16:37 
Offline
IOCH lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2018 12:42
Berichten: 4
Woonplaats: Zuidwolde Groningen
Ik denk dat je een verstandige beslissing hebt genomen door de motor niet te flushen, ook denk ik dat je hiermee problemen hebt voorkomen. Gewoon goede olie gebruiken en deze op de door de fabrikant opgegeven momenten vervangen, dit geld trouwens ook voor het oliefilter.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 23 maart, 2019 10:31 
Offline
IOCH lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 10 feb, 2005 12:20
Berichten: 605
Woonplaats: Maarssen
Ik gebruik altijd synthetische olie , dit zijn de voordelen !


Waarom zijn synthetische smeermiddelen zo goed?

Synthetische olie, en in het bijzonder Mobil 1™, is robuuster. Daarmee bedoelen we dat het beter verpompbaar is bij lage temperaturen, stabieler is bij hoge temperaturen en beter beschermt tegen bezinksel. Deze voordelen zorgen ervoor dat de motor minder snel slijt, minder brandstof verbruikt en langer meegaat.

Synthetische oliën worden speciaal ontwikkeld voor extreme omstandigheden in moderne motoren. Ze zijn beter vloeibaar dan traditionele minerale olie. Het grootste voordeel is dat ze de motor beter beschermen. Wanneer een motor wordt gestart, heeft minerale olie eerst wat tijd nodig om te circuleren en ontstaat er dus wrijving tussen niet-gesmeerde onderdelen. Dit leidt tot slijtage. Synthetische smeermiddelen daarentegen beginnen meteen te circuleren en beschermen alle bewegende motoronderdelen.

Synthetische oliën komen ook de brandstofbesparing ten goede. Wanneer een motor tijdens een rit warm wordt, worden minerale oliën dikker en bewegen ze trager, waardoor de motor meer verbruikt en minder efficiënt wordt. Omdat synthetische oliën sneller werken, bereikt de motor sneller zijn maximale efficiëntie.

Ander voordeel van synthetische smeermiddelen is dat ze schoner en milieuvriendelijker zijn. Ze beperken uitlaatgassen in vergelijking met conventionele minerale oliën. Die laatste bevatten ook meer onzuiverheden zoals zwavel, reactieve en onstabiele koolwaterstoffen en andere ongewenste vervuilende stoffen die niet helemaal verwijderd kunnen worden via het conventioneel raffineren van aardolie.

De belangrijke conclusie is dus dat synthetische smeermiddelen minerale oliën gemakkelijk overtreffen. Als 100% synthetische olie biedt Mobil 1 grote voordelen tegenover conventionele motoroliën, zoals:

Uitstekende bescherming
Minimale olieafbraak
Snellere smering tijdens het opstarten bij lage temperaturen
Uitmuntende bescherming bij hoge temperaturen
Uitzonderlijke weerstand tegen thermische doorslag
Motor blijft langer schoon
Uitstekende bescherming tegen schadelijke afzettingen
Schoner draaiende motoren
Engine efficiency
Grotere weerstand tegen olieoxidatie (verdikking), voor een grotere efficiëntie
Lager olieverbruik bij hoge snelheden
Efficiëntere


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling